Botox w leczeniu migreny przewlekłej

Wskazania do terapii toksyną botulinową migreny przewlekłej

Wskazaniem do badania jest migrena przewlekła czyli bóle głowy  typu migrenowego oraz napięciowego utrzymujące się powyżej 15 dni w ciągu miesiąca oraz trwające powyżej 3 miesięcy z czego migrenowe bóle występują przez co najmniej 8 dni. .

Powinien być stosowany wśród chorych, u których niepowodzeniem zakończyło się leczenie 2 lub 3 innymi metodami profilaktycznymi.

Kwalifikacja do zabiegu odbywa się po uprzednio przeprowadzonej konsultacji neurologicznej.

Przebieg zabiegu:

Zabieg podania toksyny trwa kilkanaście minut, nie wymaga znieczulenia, a bezpośrednio po zabiegu pacjent może iść do domu.

Toksyna podawana jest podskórnie w ściśle ustalone punkty wg ściśle ustalonego protokołu PREMPT.  Podaje się malutkie dawki toksyny w ściśle ustalone miejsca na głowie; i jest to co najmniej 31 punktów-wstrzyknięć  - siedem w okolicę czoła, po cztery w okolicę skroni z każdej strony, po pięć w okolicę potyliczną z każdej strony i po trzy w mięśnie karku z każdej strony.  Czasami, w zależności od umiejscowienia bólu zakres wstrzyknięć można dodatkowo rozszerzyć o kolejne 9 punktów. Łącznie podaje się 155-195 jednostek toksyny botulinowej typu A, tylko ta toksyna jest zarejestrowana do leczenia migreny. Do leczenia migreny jest też zarejestrowany tylko jeden preparat toksyny o nazwie Botox.

Zabieg powtarza się co 12 tygodni w 2-3 cyklach.

Wskazane jest również unikanie sauny czy solarium w  2 tygodni od dnia zastosowania zastrzyków z toksyny botulinowej.

Ocena efektu przeciwbólowego dokonywana jest na podstawie dzienniczka bólów głowy prowadzonego przez pacjenta.Za poprawę uznaje się co najmniej 30% zmniejszenie liczby dni z bólem.

Przeciwwskazania  do zabiegu:

Według Polskiego Towarzystwa Bólów Głowy i Międzynarodowego Stowarzyszenia Bólów Głowy leczenie toksyną botulinową uznane jest za najskuteczniejszy sposób leczenia migreny przewlekłej. Leczenie to ma wyższą skuteczność do stosowanych dotychczas leków profilaktycznych. Jest skuteczne u około 80 %zakażenia skóry w miejscu podawania leku.

Cena zabiegu wraz z wizytą kontrolną po ok 30 dniach od zabiegu- 2000,00 zł

Rejestracja telefoniczna : tel 533-136-533, on-line oraz osobiście